Det här med att blogga....

Jag skapade denna blogg för länge sedan, givetvis med avsikten att börja blogga.
Så blev det inte. Kanske på grund av jag inte var säker på vad jag ville skriva och dela med mig utav...

Jag skulle kanske välja att beskriva mig själv som personlig men samtidigt privat. 

Är det samma sak? 

Jag vill givetvis vara personlig i det jag delar med mig av i en eventuell blogg. Dock inte privat. En balansgång med andra ord. Det är en nyansskillnad. Det är inte samma sak. 

Det är kanske som med klokhet och visdom. Är det samma sak? 
Jag tycker inte det....

I min uppsats finner jag informanterna, som delar sina erfarenheter och kunskaper med mig, fulla av visdom. 
De bär med sig en mängd erfarenheter och stor kunskap men är samtidigt, i allra högsta grad, fortfarande engagerade i det livslånga lärandet. 
Det inspirerar mig! 

Är visdom insikten i att faktiskt inte veta något alls? 

Enligt NE, svensk ordbok lyder definitionen: 

klok adj. ~t

1 som är i besittning av gott förstånd och omdöme {→genialiskintelligentsmart1vis}:efterkloklevnadskloken ~ gammal gumma~ som en pudel"Det kan vara bra att lägga undan lite för kommande behov", sade hans ~a hustru (...)

2 som kommit till klarhet om visst sammanhang:vi var lika (litet) ~a som förut efter hans "förklaring" (...)

1vis adj. ~t 
• som har stora insikter på många områdensärsk. sådana som rör människans villkor o.d.; vanl. genom erfarenheter el. studier under ett långt liv {→erfarenklok 1lärd 1}: en ~ gammal kvinnalyssna till en ~ gammal revisors tal när det gäller död och försäkringarlyda en ~ mans råd (...)


och blev enormt överraskad över intresset den väckte (se tidigare inlägg nedan)! 

I skrivande stund så har bloggen haft närmare 200 unika besökare!  

Så här så statistiken ut efter bara ett fåtal timmar! 


Wow! 

Så många engagerade lärare och pedagoger i förskolan som fortfarande söker kunskap och fortfarande önskar lära! 
Det är verkligen fantastiskt! 

Jag läser själv ett flertal pedagogiska bloggar och jag följer ytterligare ett flertal Facebook sidor med koppling till förskola och skola. 
Det finns så många som på detta sätt delar med sig av sina erfarenheter och sin kunskap! 
Det är verkligen en gåva! 

Att dela sina erfarenheter och sin kunskap är kanske den största och mest värdefulla gåva man kan ge till en annan människa. Den största och mest värdefulla gåva man någonsin kan få! 

Kanske har jag erfarenheter och kunskap att dela med mig av? Kanske...

Oavsett om det blir någon bloggare av mig eller inte så vill jag passa på att tacka Er för visat intresse! 

Det känns verkligen roligt att så många ville läsa! 
Jag hoppas ni finner uppsatsen såväl inspirerande som lärorik! 

Uppsatsen finns att hämta här: 

Vänligen // theza
Reggio Emilia, Reggio Emilia- inspiration, bedömning, förskola, förskollärare, klokhet, kunskap, livslångt lärande, lärare, matematik, pedagog, pedagogisk dokumentation, visdom, vishet,

Kommentera

Publiceras ej