"Titeln på föreliggande uppsats, ”Barnen har så mycket kompetens. Det handlar ju om att vi får syn på det", är ett citat hämtat från en av intervjuerna som ingått i min studie om bedömning, pedagogisk dokumentation och barns matematiska lärande. Citatet speglar en syn på ett rikt, kompetent, lärande barn- en medborgare som redan är i relation till sin omvärld (Dahlberg, Moss & Pence, 2013). Med en sådan syn på barnet, med en inneboende förmåga att lära, menar Christian Eidevald (2013) att kunskap inte kan ses som möjlig att överföras från pedagoger till barn. Istället anses lärande ske i gemensamma och kommunikativa processer och genom den pedagogiska dokumentationen kan lärandet i dessa processer synliggöras (Eidevald 2013, Lenz Taguchi 2013)."

Så här lyder inledningen av min b-uppsats.

Det är en studie ämnad åt att:

" undersöka hur utvalda personer ur ledningsgruppen för en Reggio Emilia- inspirerad förskoleverksamhet förhåller sig till begreppen pedagogisk dokumentation och bedömning. Förutom att söka fördjupad förståelse för hur pedagogisk dokumentation kan användas som ett verktyg i ett systematiskt kvalitetsarbete, ämnar denna studie att få en bild av hur utvalda informanter upplever och tänker kring användandet av denna för att bedöma barns matematiska lärande.


Frågeställningarna är:
• Hur förhåller sig informanterna till bedömning av barns lärande?
• Hur förhåller sig, och hur tänker informanterna om användningen av pedagogisk dokumentation som ett potentiellt redskap för bedömning av barns lärande?
• Hur skulle informanterna beskriva matematisk lärande i en Reggio Emilia- inspirerad verksamhet?"

 

Arbetet med denna uppsats kan lite klichéartat beskrivas som en resa, en resa som lärt mig enormt mycket.

Under arbetets gång, kommenterade jag ett inlägg, kring bedömning av matematiskt lärande i Facebookgruppen "Förskolans matematik", berättade jag om min uppsats. Jag fick därefter frågan av b.la. Margot Andersson om möjlighet fanns att få läsa denna uppsats.
Det fanns det givetvis! Den skulle bara bli klar, opponeras på, bedömas och betygsättas först!

Nervöst delade jag som utlovat med mig av uppsatsen och förväntansfullt väntade jag sedan på den feedback jag önskat få.
Otroligt glad och överraskad kan jag berätta att jag blev! Vilken Respons!

Margot önskade få använda sig av uppsatsen i sitt arbete och uppmuntrade mig till att publicera uppsatsen och dela länk till den i facebookgruppen.
Tyvärr så fick jag beskedet att  b-uppsatser inte publiceras på DiVA och jag skapade därför denna blogg med syfte att på så sätt dela min uppsats med alla med ett intresse för matematiskt lärande i förskolan, för bedömning och för pedagogisk dokumentation som verktyg i ett systematiskt kvalitetsarbete.

Jag hoppas att fler kommer att inspireras av arbetet och verksamheten som beskrivs i denna uppsats! För mig blev arbetet eller resan en obeskrivligt lärorik process, erfarenhet och upplevelse!

Här finns uppsatsen "Barnen har så mycket kompetens. Det handlar ju om att vi får syn på det - om bedömning och pedagogisk dokumentation" att hämta!

 

Kommentera gärna!

bedömning, förskola, matematik, pedagogisk dokumentation, reggio emilia, reggio emilia - inspiration,

2 kommentarer

Anonym

06 Mar 2014 18:20

Kul att läsa Therese! Vilket bra språk du har i uppsatsen. Den är snarlik min projektrapport om pedagogisk dokumentation på Park som jag gjorde under min utbildning som handlade om att leda, organisera, planera och utvärdera verksamheten med fokus på språk och matematik. Iaf dina citat. Jag känner ju igen många av författarna och Palmer föreläste ju för oss med.

Bra jobbat! Med tanke på att du också får kämpa extra. Superbra!

Lena

06 Mar 2014 18:21

Kul att läsa Therese! Vilket bra språk du har i uppsatsen. Den är snarlik min projektrapport om pedagogisk dokumentation på Park som jag gjorde under min utbildning som handlade om att leda, organisera, planera och utvärdera verksamheten med fokus på språk och matematik. Iaf dina citat. Jag känner ju igen många av författarna och Palmer föreläste ju för oss med.

Bra jobbat! Med tanke på att du också får kämpa extra. Superbra!

Svar: Tusen tack!! Den föreläsningen missade jag! Kanske fick ni lyssna till henne efter att jag börjat studera?
theza

Kommentera

Publiceras ej